Danske fiskere glæder sig over penge til havmiljøet

Et bredt flertal i Folketinget har afsat flere hundrede millioner kroner over de næste tre år til en akutpakke for havmiljøet. Det ser man på med stor tilfredshed i Danmarks Fiskeriforening.

– Ingen er mere afhængige af et sundt havmiljø end fiskeriet. Derfor er jeg rigtig glad for, at havmiljøet prioriteres højt på årets finanslov. Jeg håber, det kan medvirke til, at vi får bugt med de væsentligste presfaktorer herunder udledningen af kvælstof, siger Svend-Erik Andersen, formand for Danmarks Fiskeriforening.

I Danmarks Fiskeriforening ser man frem til at indgå i en dialog med regeringen og de øvrige aftalepartier om udmøntningen og den konkrete udformning af akutpakken.

– I Danmarks Fiskeriforening er vi klar til at drøfte akutpakken med alle Folketingets partier, og fiskeriet er klar til at bidrage til genopretningen af det kystnære havmiljø. Derfor håber jeg på et godt og kontruktivt forløb, hvor vi både forbedrer havmiljøet og styrker vilkårene for dansk fiskeri, siger Svend-Erik Andersen.

Et af de tiltag, der står højt på ønskelisten i Danmarks Fiskeriforening er flere midler til monitorering af indsatserne for havmiljøet.

– Vi mener, det er vigtigt, vi får mere viden om vores havmiljø, og hvilke indsatser der gør en reel forskel for havmiljøet. Lige nu ved vi for lidt om, hvad der virker, og det skal vi have lavet om på, så vi kan sikre en effektiv indsats for havmiljøet.

Svend-Erik Andersen, formand for Danmarks Fiskeriforening, tlf. 21177080

Kenn Skau Fischer, direktør for Danmarks Fiskeriforening, tlf. 51199537