Danmarks Fiskeriforening er overraskede og rystede over smuglerafsløringer

Søndag aften bragte TV2 en nyhed om, at hollandske narkokarteller bruger bomtrawlere til at smugle narkotika via havnene i Thyborøn og Hanstholm. En afsløring, der kommer bag på formand for Danmarks Fiskeriforening, Svend-Erik Andersen.

– Det er rystende og overraskende, at den slags skulle forekomme i de danske havne. Det tager vi skarp afstand fra, og jeg opforder til, at myndighederne sætter alt ind på hurtigt og effektivt at sætte en stopper for smugleriet og genskabe trygheden på havnene, siger Svend-Erik Andersen.

Øget tilstedeværelse

I Danmarks Fiskeriforening forventer man, at myndighederne i kølvandet på afsløringerne vil øge tilstedeværelsen på havnen og skabe tryghed.

– Jeg håber, at myndighederne tager den her sag yderst alvorligt, og jeg håber, vi kommer til at se mere politi i havnene og en oprustning hos toldmyndigheder, så smugleriet får en ende. Det er helt utilstedeligt, og i dansk fiskeri understøtter vi gerne myndighederne i deres arbejde i det omfang, det er muligt for os, siger Svend-Erik Andersen.