Skriftlig høring i Miljøspecialudvalget om tærskelværdi for friholdelse af havbund under havstrategidirektivet

Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (herefter benævnt ”DFPO”) har den 8. maj 2024 modtaget ovennævnte høring.

Nedenfor fremgår DFPOs bemærkninger til høringen.

DFPO hilser det velkommen, at definitionen på 10 procent af det danske hav som udpeget til strengt beskyttede områder, eller referenceområder, er i tråd med den definition, som biodiversitetsstrategien tidligere har defineret i 10-30-100-modellen. Det er dog fuldstændig afgørende at områderne placeres rigtigt i det danske farvande, så både naturhensyn og aktivitetshensyn tilgodeses. Rammerne omkring udpegelsen af de specifikke områder gøres langt mere realistiske og realiserbare ved at tillade et spænd på 5-15 procent af hver af de danske havbundshabitattyper. Det er ligeledes vigtigt at habitattyperne ikke defineres alt for detaljeret, da den kortlægning, der eksisterer slet ikke er nøjagtig nok i denne henseende.

Det er afgørende ved udpegning af de 10 procent strengt beskyttede områder, at der laves baseline undersøgelser, samt at områderne moniteres videnskabeligt løbende, så effekter kan dokumenteres. Der skal laves overvågningsprogrammer over alle strengt beskyttede områder, der udpeges og lukkes for aktiviteter, så det sikres at effekter kan dokumenteres

DFPO høringssvar til skriftlig høring i Miljøspecialudvalget om tærskelværdi for friholdelse af havbund under havstrategidirektivet