Høring over udkast til bekendtgørelse om tilskud til Grøn omstilling fiskeri

Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (herefter benævnt ”DFPO”) har den 22. marts 2024 modtaget ovennævnte høring.

Indledningsvist skal bemærkes, at det er DFPOs opfattelse, at redskabsudvikling er og vil blive et vigtigt område i forhold til at udvikle fiskerisektoren i en ”grønnere” retning. Redskabsudvikling kan både bidrage til forbedret selektivitet, til forbedret brændstofeffektivitet og til at reducere bundpåvirkning.

DFPO foreslår derfor at ”redskabsudvikling” kommer til at fremstå som et mere direkte prioriteret udviklingsspor under især indsatsområde 1 Klima- og miljøprojekter.

Vi har nedenfor indsat vore konkrete forslag til justering af teksten i vejledningen.

Ad afsnit 1.2.1. i udkastet til vejledning

DFPO anbefaler, at teksten i vejledningens afsnit 1.2.1 Indsatsområde 1: Klima- og miljøprojekter tilrettes, således, at ”redskabsselektivitet” kommer til at indgå som effekt i forhold til miljøfaktorer. DFPO foreslår derfor teksten tilrettet på følgende måde, hvor markeringen med gul er DFPOs forslag til ændring:

Der gives tilskud til at afprøve teknologi til nedbringelse af fiskerierhvervets udledninger af drivhusgasser (CO2-ækv.) samt til at udvikle klima- og miljøforbedrende løsninger inden for fiskeri.

Med miljøforbedrende løsninger forstås effekter i forhold til miljøfaktorer som fx havbundspåvirkning redskabsselektivitet og biodiversitet.

I samme tråd anbefaler DFPO, at projekteksemplerne til indsatsområde 1 i vejledningen tilpasses, således at redskabsselektivitet kommer til at indgå.  DFPO foreslår derfor teksten tilrettet på følgende måde, hvor markeringen med gul er DFPOs forslag til ændring:

– Projekter der har til formål at afprøve redskaber i forhold til energieffektivisering, selektion og havbundspåvirkning.

– Projekter, der har til formål at udvikle eller afprøve selektive redskaber, grønne løsninger til håndtering af processer (fx spil, løfteudstyr, transportbånd) ombord på et fartøj

Ad § 7, stk. 2 i bekendtgørelsesudkastet og afsnit 2.4. i udkastet til vejledning

Det fremgår i bekendtgørelsesudkastet, at ”Fiskeristyrelsen kan til brug for afgørelsen efter stk. 1, nedsætte et rådgivende udvalg, der bidrager til vurderingen af de indkomne ansøgninger[…]”. Denne formulering suppleres i vejledningsudkastets afsnit 2.4, blandt andet med følgende formulering: ”Fiskeristyrelsen kan anvende et rådgivende udvalg bestående af forskere og fagfolk fra universitetssektoren til at bistå Fiskeristyrelsens vurdering af ansøgninger.

Det er DFPOs klare vurdering, at det vil være formålstjenligt og vigtigt med deltagelse fra fiskerierhvervet, såfremt Fiskeristyrelsen nedsætter et rådgivende udvalg. DFPO anbefaler derfor at teksten i vejledningen tilrettes således, at det fremgår at repræsentanter fra erhvervet tillige kan indgå i udvalgets sammensætning. Inddragelse af repræsentanter fra erhvervet vil være i overensstemmelse med det foreliggende udkast til bekendtgørelse.

Danmarks Fiskeriforening Producent Organisations bemærkninger til høring over udkast til bekendtgørelse om tilskud til Grøn omstilling fiskeri