Høring over udkast til bekendtgørelse om forbud mod fiskeri af ål i saltvand 2024-2025

Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (herefter benævnt ”DFPO”) har den 16. februar 2024 modtaget ovennævnte høring.

Indledningsvist skal bemærkes, at DFPO er vidende om at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri drøfter udarbejdelsen af en ny national ålehandlingsplan i år gældende for 2025, og DFPO vil anbefale, at fiskerierhvervet bliver involveret i det arbejde.

Nedenfor fremgår DFPOs bemærkninger til høringen.

DFPO skal anbefale, at det bliver muligt at fiske i de 30 dage ekstra i 2024 i område 4, Limfjorden, Nissum fjord og Ringkøbing Fjord, således, at lukkeperioden først starter den 15. oktober 2024, men tilsvarende først slutter den 15. april 2025. Begrundelsen for denne anbefaling er, at ålene går tidligere i fjordene end på kysten.

Det fremgår af bilag vedr. erhvervsøkonomiske konsekvenser, at de foreslåede ændringer vil ” kunne få økonomisk betydning for de ålefiskere, som ikke har mulighed for at omlægge fiskeriet eller ikke har mulighed for at anvende de specielle redskaber i andet fiskeri. ” DFPO vurderer, at udvidelse af lukkeperioden vil betyde en de facto lukning af bundgarnsfiskeriet efter blankål. Ved udvidelse af lukkeperioden og den de facto lukning af bundgarnsfiskeriet efter ål, er der tale om ødelæggelse af en kulturarv med regler, som ikke er gennemtænkte, særligt i lyset af der er tale om udryddelsen af et yderst skånsomt fiskeri.

Derfor skal DFPO anmode om, at de fiskere, der ikke har mulighed for at omlægge sig til andre fiskerier, får muligheden for at deltage i en ophugningsordning, samt får mulighed for at blive kompenseret for deres tab af indtægt som følge af, at lukkeperioden i de foregående år er blevet udvidet med først én måned, dernæst to måneder.

DFPO anbefaler i forbindelse med en given ophugningsordning og kompensationsordning, at man tager udgangspunkt i data fra 2021, da 2021 var det sidste år, man kunne fiske efter blankål frem til 1. december. Derudover anbefaler DFPO at man afholder sig fra at gøre støtte afhængig af havdage, da man ved udvidelsen af lukkeperioden netop har afskåret folk fra at fiske.

DFPO skal derudover foreslå at der bliver taget fiskere ud til at lave et moniteringsfiskeri efter blankål, allerede i 2024, med henblik på at få et fiskeri efter blankål i fremtiden. DFPO vurderer, at moniteringen ikke har været god nok siden ålehandlingsplanen blev indført i 2005, hvilket gentagende gange har været fremhævet af erhvervet. Havde der været tilstrækkeligt med monitoreringsdata, havde vi i dag kunne have dokumenteret fiskernes observationer på der er blevet væsentligt flere ål i alle størrelser.

Danmarks Fiskeriforening Producent Organisations bemærkninger til høring over udkast til bekendtgørelse om forbud mod fiskeri af ål i saltvand 2024-2025