Høring over udkast til revideret bekendtgørelse om regulering af fiskeriet
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (herefter benævnt ”DFPO”) har fredag den 29. november 2024, kl. 16:13 modtaget ovennævnte høring.
Indledningsvis skal DFPO bemærke, at en høringsfrist på 2 arbejdsdage til at komme med bemærkninger til ændringer af reguleringsbekendtgørelsen, som man kan argumentere for er den vigtigste bekendtgørelse for erhvervsfiskere i Danmark, ikke er bare er utilfredsstillende, men også stærkt kritisabelt. Det er grundlæggende vigtigt, at høringsprocessen ikke er ligegyldig.
Nedenfor fremgår DFPOs bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet.
DFPOs bemærkninger
Ad udkastet til ny § 6, stk. 3 vedrørende afmelding af tilladelser skal være Landbrugs- og Fiskeristyrelsen i hænde senest tre arbejdsdage før, at afmeldingen er effektiv.
DFPO kan ikke anbefale dette forslag om at framelde tilladelser senest 3 dage før afmeldingen er effektiv. DFPO har ikke viden om, hvilken problematik dette forslag skal løse, og DFPO kan ikke mindes at være blevet præsenteret for ønsket om at indføre reglen under reguleringsdrøftelserne i Det Rådgivende Erhvervsfiskeriudvalg. Med denne frist risikerer fartøjerne at komme til at ligge stille i 3 dage inden de kan genoptage fiskeriet i nyt farvand eller på egne arter, dermed reduceres effektivitet og rationalitet i fiskeriet. Og det er den helt forkerte vej at gå.
Desuden har Landbrugs- og Fiskeristyrelsen netop udrullet platformen ”Mit Fiskeri”, som har til formål at gøre det nemmere at håndtere til- og afmelding af tilladelser. Alt andet lige må det med Mit Fiskeri være væsentligt nemmere for Landbrugs- og Fiskeristyrelsen at håndtere eventuelle til- og afmeldinger.
Ad udkastet til ny § 32a vedrørende fartøjer, der ikke er udstyret med elektronisk monitorering, og som udøver fiskeri efter jomfruhummer i Kattegat med trawl, skal råde over en mængde uopfisket torskekvote med henblik på at dække forventet torskebifangst.
Det er DFPO’s vurdering, at det er uklart hvilke fiskere, der reelt er omfattede, da der for nuværende ikke eksisterer en definition på ”erhvervsmæssigt fiskeri efter jomfruhummer”. DFPO kan være i tvivl om, hvornår der er tale om erhvervsmæssigt fiskeri efter jomfruhummer – er det ved målrettet fiskeri efter jomfruhummer eller er det når en erhvervsfisker fanger én eller flere jomfruhummer? Målrettet fiskeri efter jomfruhummer er dog beskrevet, for så vidt angår fiskeri i Skagerrak, i reguleringsbekendtgørelsens § 33, stk. 4, men den beskrivelse dækker efter DFPO’s vidende ingen fartøjer i Danmark, da den forudsætter anvendelse af svensk rist.
DFPO er bevidst om at formuleringen er indskrevet i udkast til revideret bekendtgørelse om elektronisk monitorering af visse fartøjer i Kattegat, hvor den ej heller er defineret nærmere. DFPO skal anbefale, at Ministeriet indskriver en nærmere definition i udkastet til § 32a, så fiskerne ikke er i tvivl om, hvornår de er omfattede af kravet.
Ad udkastet til ny § 98, stk. 5 vedrørende fartøjers deltagelse i FKA-rationsfiskeri, selv om de har overført årsmængder til et andet fartøj, så længe dette fartøj er ejet af de samme ejere som det overdragende fartøj.
DFPO kan anbefale den foreslåede ændring.
Ad udkastet til § 104, stk. 5 vedrørende fartøjer, som får tildelt låne-FKA eller låne-IOK før/efter denne bekendtgørelses ikrafttræden og tildeling af kystfiskertillæg.
DFPO er enig i, at det er vigtigt at sikre et transparant system for uddeling af kystfiskertillæg, men vi kan ikke anbefale at ændre gældende praksis for uddeling af kystfiskertillæg, der vil forringe vilkårene for nystartede kystfiskere.
VI må også undre os over timingen. Kystfiskerordningen forventes at gennemgå en større revision næste år hvor der ville være rig lejlighed til at overveje behovet for den foreslåede ændring
Ad udkastet til §§ 105-109 vedrørende forlængelse af kystfiskerordningen.
DFPO kan tilslutte sig at , at kystfiskerordningen forlænges med et år. Dog kunne dette godt have været meldt ud noget før, særligt af hensyn til fiskernes planlægning af fiskeriet for 2025.
DFPO skal anbefale, at erhvervet bliver inddraget i god tid, når ordningen forventeligt skal revideres næste år. Tilsvarende er det vigtigt at den kommende ordning besluttes og meddeles i god tid af hensyn til fiskernes mulighed for at planlægge deres fremtidige fiskeri.
Afslutningsvist skal opmærksomheden henledes på, at DFPO til dette høringssvar har vedlagt en liste bestående af forslag, som DFPO har indsendt i løbet af 2024 til ministeriet, som ønskes behandlet hurtigst muligt med henblik på implementering i reguleringsbekendtgørelsen. Se bilag 1 ”forslag til ændringer i reguleringsbekendtgørelsen”.
DFPO høringssvar reguleringsbekendtgørelsen
Download PDF