Tobis-boom venter på de danske industrifiskere

De danske industrifiskere kan formentlig se frem til en rigtig god sæson for det traditionsrige tobisfiskeri. Torsdag offentliggjorde Det Internationale Havundersøgelsesråd; ICES; sin rådgivning for fiskeriet, og det varsler et fiskeri på højde med de seneste gode år i 2010 og 2011.

Den samlede kvoteanbefaling lyder på 486.115 tons tobis fordelt på en række områder i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat. De danske fiskere har hovedparten af kvoten, og det lover godt for både industrifiskeriet og fiskeriet som helhed, mener formanden for Danmarks Fiskeriforening.

– Det er en utrolig positiv melding. Hvis fiskeriet kommer til at afspejle den meget positive bestandsvurdering, som er grundlaget for rådgivningen, så får vi formentlig en af de bedste sæsoner siden 2010 og 2011 – ja, måske endda endnu bedre, lyder det fra formanden for Danmarks Fiskeriforening, Svend-Erik Andersen.

Tobisfiskeriet har traditionelt stor betydning langs den jyske vestkyst og i Nordjylland, men formand Svend-Erik Andersen forudser, at dette års store kvote vil smitte positivt af på resten af det danske fiskeri.

– Det vil selvfølgelig været et utrolig godt boost for industrifiskerne, men det vil samtidig smitte af hele vejen rundt, hvis fiskeriet bliver, som vi har grund til at tro og håbe på, siger Svend-Erik Andersen.

Glæde i havnene

Meldingerne fra nogle af de lokale fiskeriforeninger er da også særdeles positiv i forhold til rådgivningen og mulighederne for et godt fiskeri i 2017. Det gælder således i Thyborøn, hvor lokalformand Kurt S. Madsen omtaler tobis som ”must” for byen og havnen.

– Der er et helt andet humør i år end sidste år. Det er godt for os. Det er godt for området, og det er godt for fiskeriet, siger Kurt S. Madsen.

I Hanstholm og i Skagen er der også glæde over meldingen fra videnskaben. Ikke mindst fordi man har været igennem nogle sløje tobisår.

– Jeg kunne godt have tænkt mig sådan en rådgivning nogle år før. Lige nøjagtig når vi snakker tobis, så har det været et af de områder, der har været fuldstændig ude af trit med virkeligheden, siger Jan Hansen, der er formand for Hanstholm Fiskeriforening.

LANDINGER OG VÆRDI – Tobisfiskeriet 2010-2016

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016