Fiskerne støtter ministerønske om bred fiskeriaftale

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen opfordrer nu til, at partierne udenom Regeringen kommer til forhandlingsbordet for at genoptage forhandlingerne om den fiskeriaftale, der før jul blev indgået udenom Regeringen.

Det er en opfordring, som Danmarks Fiskeriforening PO håber på, får en god modtagelse blandt forligspartierne, der tæller Socialdemokratiet, SF, De Radikale og Dansk Folkeparti.

– Dansk fiskeri har siden aftalen blev indgået været taget som gidsel i en politisk tovtrækning på Christiansborg. Det gavner på ingen måde fiskeriet, og derfor skal det være vores klare opfordring til politikerne, at de finder sammen for at få fiskeripolitikken på sporet igen, siger Svend-Erik Andersen, formand for Danmarks Fiskeriforening PO.

Opfordringen fra Esben Lunde Larsen kommer i forlængelse af udmelding fra otte Vest- og Nordjyske kommuner. De opfordrer Regeringen og forligspartierne til at et indgå en ”bred politisk fiskeriaftale, der kan sikre stabilitet og størst mulig værdi for erhvervet”

– Dansk fiskeri vil være bedst tjent med en aftale, der favner bredt henover midten af Folketinget og selvfølgelig inkluderer regeringen. Det har hele tiden været målet for Danmarks Fiskeriforening PO, og det er der også opbakning til lokalt hos de fiskeriafhængige kommuner. Det er et signal, som politikerne på Christiansborg skal lytte til, siger Svend-Erik Andersen.

Han peger på, at dansk fiskeri i 2016 oplevede det bedste år målt på omsætning siden 2002, og den fortsatte vækst skal sikres gennem politisk vedtagne rammevilkår, der er til gavn for hele fiskeriet.

– Vi har brug for, at der er ro om rammevilkårene for fiskerne. Det er livsgrundlaget for fiskerne selv, men også for en lang række lokalsamfund og kommuner. Og det er politikernes ansvar at skabe og sikre de rette rammer, siger Svend-Erik Andersen.